Elevtrivsel


Der er i øjeblikket fokus på børn og unges mistrivsel fra politisk side, fra medier og fra interesseorganisationer. Knap hvert 4. barn i folkeskolen trives ikke, og knap hvert. 3 barn keder sig ofte eller meget ofte (DCUM, 2016-2020). Der meldes samtidig om stigning i psykiatriske diagnoser på 37% i perioden 2012-2022 i forhold til tidligere (BUPL, 2022). Det både kan og skal vi gøre noget ved.

 

Vi arbejder med udgangspunkt i forsknings- og praksisfeltet "Positive Education”, hvor læring og trivsel går hånd i hånd. Vi lærer bedst, når vi trives - og når vi trives, så har udvikling de bedste betingelser.

Vi fokuserer derfor på indsatser, der fremmer trivsel for alle og optimerer læring og læringsmiljø med en proaktiv tilgang baseret på den nyeste viden om læring og den nyeste viden om positiv psykologi.


Vores ambition er, at alle børn og unge skal trives bedst muligt og at alle skal have gode betingelser for at lære bedst muligt.

Vi tilbyder


    • Trivselsambassadør kursus for elevråd og elever i udskolingen.
      Først og fremmest fyldes værktøjskassen med forskningsbaserede værktøjer, metoder, tips og tricks, der er direkte anvendelige på skolen til at fremme trivsel for den enkelte, for fællesskabet og for skolekulturen.Kursusdagen målrettes netop jer og derfor er der fokus på co-creation, hvor vi sammen skaber værktøjskassen og idékataloget, der er relevant og meningsfuldt for jer.


  • Forsknings- og udviklingsprojekter med fokus på co-creation af forløb, der er tilpasset jeres skole. Med fundament i den amerikanske forsker Martin Seligmans trivselsmodel PERMA arbejder vi med lærere og elever om at skabe og afprøve et trivselsforløb med fokus på at fremme glæde, engagement og mening i undervisning samt skabe mestringsoplevelser for eleverne. Samtidig understøttes positiv kommunikation og samarbejde for at styrke relationer og et godt læringsmiljø.

 

  • Styrkebaseret læringsforløb baseret på forskning i de 24 VIA-styrker, hvor vi sammen med lærere og elever hjælper dem til at kortlægge og identificere egne og andres styrker, til at udforske disse styrker gennem målrettede aktiviteter og til at anvende styrkerne i skolen i og udenfor undervisning. Undervejs tilbydes lærerne sparring og supervision i styrkearbejdet for at skabe bedst mulig proces og støtte implementering i klasserne.

 

  • Med udgangspunkt i det Europæiske forskningsbaserede program UPRIGHT – et trivsels- og robusthedsprogram for teenagere tilbyder vi viden og værktøjer til at arbejde med trivsel og robusthed. Vi introducerer programmet og hjælper jer med igangsættelse og understøtter proces og forløb gennem workshops for elever og lærere og gennem sparring og supervisionsforløb med lærerne undervejs.

Kontakt os


Hvis du vil vide mere om, hvordan vi arbejder med at øge elevernes trivsel, uanset om det er via en styrkebaseret tilgang eller mere engagerende undervisning, så skriv til os.