Bogen bør stå på alle skoler, være på alle skolebiblioteker og indgå i pensum på alle lærer- og pædagoguddannelserne og indgå i lærere og pædagogers efter- og videreuddannelse.
- Frans Ørsted Andersen, trivselsforsker Århus Universitet
Fedt med et bog som er så anvendelig i forhold til den kompleksitet, det er at arbejde med trivsel
- Tanja Kristensen, ressourcecenterleder Kalundborg
Det er en bog, som har potentiale til at gøre gavn på hver eneste skole i Danmark.
- Hans Henrik Knoop, lektor Århus Universitet og ekstraordinær professor North-West University, SA
Her bindes højaktuel viden om ”trivselstilstanden”, masser af relevant og forskningsbaseret teori, samt praksisøvelser, sammen med en gennemført rød tråd.
- Pia Tønnes, programleder for Trivsel for børn og unge
Hvis en fagbog kan være en pageturner, så er ”Gør en forskel. Trivselsfremme for alle i skolen” et godt bud.
- Nikolaj D. Andreasen, pædagog Ådal skole
"Hold da op! Sikke en bog! Jeg er selv trivselsforsker, men jeg er vildt imponeret. Her gik jeg og troede, at jeg ’vidste det hele’, men også jeg kan lære en masse af at læse denne bog. Selv om bogen er målrettet og skrevet til skolen og dens elever, lærere, pædagoger og ledere er den guf læsning for alle, der har fokus på trivsel her i en tid, der er præget af mistrivsel. I det hele taget må man sige, at alle, der på en eller anden måde beskæftiger sig med trivsel, herunder fx forskere, ledere, konsulenter og alle slags undervisere kan få stor glæde af og inspiration fra denne glimrende bog.
Ja, jeg kan ikke huske, at jeg før har læst en fagbog, der i den grad er spot on. Ikke bare får man et enestående godt, præcist og letforståeligt overblik over både de aktuelle og mere klassiske trivselsteorier og de tilknyttede begreber og modeller, nej, man får også et væld af gode ideer til hvordan man kan diskutere, anvende og øve sig på de mange trivselspointer, vi får serveret i bogen.
Jeg er også vild med bogens layout. Der veksles mellem korte informative tekster, vidensblokke med punktopstillinger, et hav af illustrative modeller, refleksionsbokse, og øvelsesforslag. Det er bare at gå i gang.
Bogen bør stå på alle skoler, være på alle skolebiblioteker og indgå i pensum på alle lærer- og pædagoguddannelserne og indgå i lærere og pædagogers efter- og videreuddannelse."
____________
"Ja tak! Dette er et godt bud på en blanding af en håndbog og en værktøjskasse til enhver medarbejder som leder i den danske folkeskole, der ønsker at bidrage til at gøre en positiv forskel i trivslen for både børn og voksne – og i en erkendelse af at trivsel smitter, og at det derfor har værdi at arbejde målrettet med det på flere niveauer.
I bogen ”Gør en forskel – Trivselsfremme for alle i skolen” formår de to energiske og produktive forfattere Mette Marie Ledertoug & Nanna Paarup at binde højaktuel viden om ”trivselstilstanden”, masser af relevant og forskningsbaseret teori, samt praksisøvelser, sammen med en gennemført rød tråd. Læseren bliver konsekvent præsenteret for både refleksionsøvelser og helt konkrete øvelser til afprøvning i praksis, og teorien præsenteres i et sprog og i en form, der gør det nemt at følge med.
Ønsker du som lærer, pædagog eller leder at være med til hver dag at gøre skolen i morgen bare 1% bedre end den er i dag? Så er denne bog et godt sted at begynde."
____________
"Mette Marie Ledertoug og Nanna Paarup har gjort det igen - en fremragende, indsigtsfuld og udviklende must read for alle der interesserer sig for trivsel i folkeskolen. Bogen "Gør en forskel" kommer på bedste vis rundt om alle, der tilsammen er med til at gøre folkeskolen til et godt sted at trives.
Du præsenteres for den nyeste forskning inden for trivsel med perspektiver ind i skolens brugere og ansatte. Den er nem at læse og lige til at gå i gang med at bruge. Bogen er spækket med gode refleksionsøvelser og konkrete øvelser, der både tilgodeser eleven og de ansattes trivsel.
En bog der nuancerer trivselsbegrebet og virkelig kommer i mål med trivselsfremmende indsatser ikke kun for eleverne, men også for personalet. Det er givtigtog bekræftende, at der også er fokus på de ansattes trivsel, for det har været lidt af en mangelvare. Jeg er så motiveret for at sætte trivsel for alle på som et punkt til næste personalemøde - Tak for en vigtig og relevant bog."
____________
"Den her bog falder lige ned i min kurv, da den er skrevet i et let læseligt og forståeligt sprog. Der er en fin vekselvirkning mellem det teoretiske grundlag og den praktiske anvendelighed. Der er mange øvelser og refleksionsspørgsmål, som er lige til at anvende i praksis.
Jeg kan godt lige den helhedsorienterede tilgang i arbejdet med trivsel, som bogen har med. Det at man involverer alle interessenter i skolen og ikke gør trivselsarbejdet til et individuelt anliggende. Det er en styrke, at bogen har det perspektiv med.
Bogen er meget relevant for studerende, men jeg vil klart anbefale den til et bredere publikum. Især os som arbejder i folkeskolen, her vil den fungere som et fantastisk supplement til vores trivselsindsatser. Bogen opfordrer til kritisk refleksion og giver konkrete værktøjer til at fremme trivsel for alle i skolen.
Fedt med et bog som er så anvendelig i forhold til den kompleksitet, det er at arbejde med trivsel."
____________
"Mette Marie Ledertoug og Nanna Paarup har i mange år gjorte store, positive forskelle i skoleverdenen og er blevet kendte for dybt seriøse og kompetente tilgange til pædagogisk arbejde med trivselsfremme.
Deres bog ”Gør en forskel – trivselsfremme for alle i skolen” sammenfatter mange af deres vigtigste indsigter i en lettilgængelig, populærvidenskabelig form, som alle med interesse for skolen vil kunne have glæde af at studere.
Det er en bog, som har potentiale til at gøre gavn på hver eneste skole i Danmark.
Alle har brug for opdateret videnskabelig indsigt i, hvordan man effektivt og etisk velfunderet kan fremme trivslen i skolen, og det vil være vanskeligt at finde bedre formidlere og facilitatorer af denne viden end forfatterne til denne bog. I en tid med så voldsomt et fokus på mistrivsel i pædagogik, uddannelse og nyhedsmedier, er det intet mindre end befriende at få præsenteret så meget af den – påfaldende underbelyste – viden om trivsel, som faktisk findes i dag, og som alle har brug for at kende til. Må bogen gøre den forskel, vi som samfund fortjener."
____________
"Hvis en fagbog kan være en pageturner – så er ”Gør en forskel – trivselsfremme for alle i skolen” et godt bud. Mette Marie Ledertoug og Nanna Paarup øser ud af deres store viden om trivsel og trivselsfremmende indsatser i skolen.
Bogen er perspektivrig, lærerig og inspirerende for lærere og pædagoger i skolen. De har blik for det dobbelte fokus på trivsel, dvs. trivsel både er for skolebørn samt ledere, pædagoger og lærere. Det hele krydres med relevant og forskningsbaseret teori forklaret enkelt og tydeligt.
Mette Marie Ledertoug og Nanna Paarups perspektiv på trivsel frem for mistrivsel er vigtig og relevant i dagens debat.
Bogen er anvendelig og praksisnær for alle, der arbejder med trivsel i de danske skoler og SFO/klubber. Gennem hele bogen er der gode forslag til trivselsfremmende øvelser, der kan anvendes i praksis.
Bogen kan varmt anbefales til alle, der ønsker at gøre en forskel for at medvirke til øget trivsel hos børn og personale i skolen. Mere viden om trivsel både til lærere, pædagoger og ledere – samt til nysgerrige forældre."
____________
"Selvfølgelig skal vi gøre noget for børnenes trivsel - men vi skal saftsuseme også gøre noget for lærerne og pædagogernes trivsel". Sådan sagde Mette Marie Ledertoug i går til bogreceptionen for hendes og Nanna Paarups nye bog "GØR EN FORSKEL" med undertitlen "Trivselsfremme for alle i skolen".
Bogen guider skoler til at arbejde både direkte med trivsel gennem et skønt katalog af virkeligt fine og inspirerende aktiviteter og indirekte gennem udvikling af skolekultur og undervisning i en mere menneskevenlig retning.
Bogens helskoletilgang er kærkommen, og udover vigtige kapitler om trivsel, og trivselskataloget med aktiviteter med børnene, har både pædagoger, lærere og ledere fået tildelt et kapitel, der tager afsæt i relevante undersøgelser og stiller vigtige refleksionsspørgsmål.
I min egen forskning, hvor jeg har sammenholdt interviews - med børn og deres lærere, pædagoger og ledere - med observationer af faktisk praksis, har jeg identificeret syv centrale betingelser, der i særlig grad påvirker, om lærere og pædagoger kan lykkes med at møde børnene trivsels- og udviklingsstøttende.
Mette Marie og Nannas bog bidrager til at styrke alle 7 betingelser i skoleliv og arbejdsliv, og jeg håber, der bliver taget godt imod den derude.
____________
Vi introducerer til trivselsfremme for ALLE, enten en hel eller halv dag.
Prisen er kr. 15.000 for en halv dag og 25.000 for en hel, ekskl. moms og transport.
Ring eller skriv til os.
(c) copyright 2022
Mette Marie Ledertoug og Nanna Paarup